تحریم همه ی خوشی ها

از امروز به بعد هرگونه لذت و هر گونه نعمتی را بر خودتان تحریم کنید این یک روش خوب برای رفتن به بهشت است

تحریم همه ی خوشی ها

از امروز به بعد هرگونه لذت و هر گونه نعمتی را بر خودتان تحریم کنید این یک روش خوب برای رفتن به بهشت است

سوال از خدا پاسخ از شما

زن: چرا برای ما مُبل تهیه نمی کنی ؟

مرد: باید زندگی ساده داشت ، این چیزها دنیا است وموجب دور شدن از خداست !!

زن: شما که پول داری مشکلی از این بابت نداری پس چرا تهیه نمی کنی ؟ !

مرد: باید ساده زندگی کرد واین ها تَجمُل است ومورد رضایت خدانیست !!

نظر شما نسبت به گفتگوی فوق چیست ؟ آیا « شوهر « درست می گوید ویا تقاضای « زن « نادرست است ؟

شاید بعضی بر اثر عدم آگاهی از سبک زندگی اسلامی ، رفتار درست ومطابق دین باهمسر خود را ندارند . لذا شاید لازم باشددرباره حدود رسیدگی وانفاق به خانواده گفتگو نماییم .

قبل از آن که به حدود انفاق به خانواده بپردازیم ، خوب است ابتدا به این نکته بپردازیم که استفاده از نعمت هایی که خدا برای انسان خلق نموده است مذمت نشده است . به عبارت دیگر عدم استفاده از نعمت های خدا « زهد « و « پاسایی « نیست ، بلکه خدا سفارش موکد از استفاده آنها نموده است . به آیه دقت نمایید :

بگو: «چه كسى زینتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفریده، و روزیهاى پاكیزه را حرام كرده است؟!« بگو: «اینها در زندگى دنیا، براى كسانى است كه ایمان آورده‏اند در قیامت، خالص (براى مۆمنان) خواهد بود.« این گونه آیات (خود) را براى كسانى كه آگاهند، شرح مى‏دهیم! «((اعراف ،32)

در آیه فوق چند نکته است:

اولاً : خدا « حرام « کردن « زینت های دنیا « بر خود را مذمت فرموده است .

ثانیاً : قید « طیّب « یعنی « حلال « و«پاک « بودن کسب را دارد.

ثالثاً : این ها را برای مۆمنین وکفار فراهم کرده ایم والبته در آخرت فقط مختص « مۆمنین « است .

در آیه 172 بقره خدا تشویق به بهره گیری نعم الهی می کند ؛ ونسبت به نعم الهی شاکر باشد:

«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از نعمتهاى پاكیزه‏اى كه به شما روزى داده‏ایم، بخورید و شكر خدا را بجا آورید اگر او را پرستش مى‏كنید!« (البقرة : 172 )

برای درک بیشتر از اقتصاد خانواده در اسلام ، به نکات ذیل توجه نمایید تا انشاالله سبک زندگی خود را بر آن قرار دهید:

الف ـ بهره گیری از دنیا

اولین نکته ای که باید توجه شود این است که خدا انسان را به تلاش برای کسب مال تشویق نموده است وبرای آن حدی قایل نیست ، اما پرسش این است که چرا این اموال را کسب می کنی ؟ و یا به عبارت دیگر اسلام بر چگونگی کسب ومصرف آن نظر دارد وتوجه می دهد ؛ در آیه 77 سوره قصص به این نکته اشاره نموده است :

«و در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را بطلب و بهره‏ات را از دنیا فراموش مكن و همان‏گونه كه خدا به تو نیكى كرده نیكى كن و هرگز در زمین در جستجوى فساد مباش، كه خدا مفسدان را دوست ندارد! (القصص : 77 )

و همچنین ضمن این که مذمت از تحریم کردن نعم الهی برخود ، می خواهد که انسان از آنها درست وصحیح استفاده نماید:

«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! چیزهاى پاكیزه را كه خداوند براى شما حلال كرده است، حرام نكنید! و از حدّ، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمى‏دارد. (المائدة : 87 )

هرگاه « مرد « در تهیه نفقه خانواده اش به زحمت بیافتد ، اسلام برای این رنج وزحمت اجری بیش از « مجاهد در راه خدا « قایل است

ب ـ درحد وسع

البته هر مردی درحد وسع خود مکلف به تهیه وفراهم کردن نفقه وآسایش خانواده است:

«آنان كه امكانات وسیعى دارند، باید از امكانات وسیع خود انفاق كنند و آنها كه تنگدستند، از آنچه كه خدا به آنها داده انفاق نمایند خداوند هیچ كس را جز به مقدار توانایى كه به او داده تكلیف نمى‏كند خداوند بزودى بعد از سختیها آسانى قرار مى‏دهد! (7 الطلاق : 7

ج ـ دوری از اسراف

نکته دیگر آن که نباید اسراف کرد بلکه بین دو حد فاصل شأنیت ودوری از هم چشمی ، برای خانواده خود مصرف کند . «مرد« ، باید شأنیت شرعی همسرش را ملاحظه کند ؛ و «زن « ، از هر گونه تقلید بیجا وچشم وهم چشمی خود وخانواده خود را حفظ کند . قرآن در این مورد در سوره قصص می فرماید:

«و كسانى كه هر گاه انفاق كنند، نه اسراف مى‏نمایند و نه سخت‏گیرى بلكه در میان این دو، حدّ اعتدالى دارند. «(الفرقان : 67 )

ج ـ حلال باشد

نکته بسیار مهم حساسی که در امر اقتصاد خانواده مهم واساسی است ، « حلال بودن « کسب است ؛ که خدا قید « طیبات « را بیان می فرماید:

«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از قسمتهاى پاكیزه اموالى كه (از طریق تجارت) به دست آورده‏اید «(البقرة : 267 )

تلاش

ه ـ تلاش وکوشش برای گسترش بر خانواده

هرگاه « مرد « در تهیه نفقه خانواده اش به زحمت بیافتد ، اسلام برای این رنج وزحمت اجری بیش از « مجاهد در راه خدا « قایل است:

امام رضا ( ع) فرمودند : هرکسی که در راه طلب روزی از فضل خدا برای خانواده اش زحمت می کشد ، اجر وپاداش او بیش از مجاهدین در راه خدا است « (كافی ج‏9 ص : 566)

وهمان طور نیز عدم توجه به توسعه ورفاه برای خانواده به شدت مذمت شده است:

« در گناه کاری مرد همین بس که کسانی که مخارج شان را باید بدهد ، ضایع وتباه سازد « (وسائل الشیعة ج‏17 ص : 66)

وظایف زن در اقتصاد خانواده

« زن « نیز دربرابر « شوهرش « دو وظیفه دارد که باید در مصرف وتوقعات خود از « شوهر « خود دقت فرماید:

اولاًحفظ ونگهداری اموال شوهر

نخستین نکته آن که « زن « باید از اموال مرد به خوبی حفظ ونگهداری نماید واز ضایع شدن حفظ کند ؛ این چنین زنی در فرهنگ قران جزء زنان « صالح « محسوب می شود :

زنان صالح، زنانى هستند كه متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى‏كنند. (النساء : 34)

ثانیاً : زن باید وسع اقتصادی شوهرش را توجه کند

ودومین نکته آن که « زن« ، همواره باید وضعیت مالی « شوهرش « را مد نظر داشته باشد ، مبادا اورا تحت فشار قرار دهد ، واز اوچیزی بیش از وسعش بخواهد که اگر چنین کند مورد غضب الهی است واز رحمت او بدور است :

زنی که با همسرش سازگاری ندارد وبر آنچه خداوند روزی او گرداند صبور نیست وبراو سخت می گیرد و تکلیفی بیش از طاقتش از او می خواهد ، خداوند هیچ حسنه ای که اورا از آتش جهنم مصون دارد ، از او نپذیرد ومادامی که آن گونه است خداوند نیز بر او غضبناک خواهد بود ( وسائل الشیعة ج‏20 ص : 163)

در خاتمه «مرد « و« زن « هردو باید سعی کنند ضمن استفاده بهینه ودرست از نعمت های الهی ، همواره رضایت خدا را مد نظر داشته باشند.



امتیاز شما به این مطلب کدام است؟