چادری بشوم یا نشوم؟


سؤال :

من دختري 22 ساله هستم؛ مانتويي و با حجاب مقنعه و مانتو كه كمي هم آرايش مي كنم. من در خونواده اي زندگي مي كنم كه تقريبا ميشه گفت همه جور عقيده مذهبي پيدا مي شه. مدت ها هست اين قضيه كه چادري بشوم يا نشوم ذهن منو به خودش مشغول كرده. راستشو بخواين من كسي رو ندارم كه بتونم باهاش درددل كنم و درست حسابي ازش مشورت بخوام. از اونايي هم كه مشورت گرفتم فكر مي كنم همشون احساسي در اين مورد مشورت دادن كه نميشه اسمشو مشورت گذاشت. در واقع همش چند تا قضيه منو اذيت مي كرده : 1- اگه چادري بشم برخورد بقيه با من چه جوريه؟ ممكنه اونا منو طرد كنن. 2- اگه چادري بشم ميتونم چادرم رو حفظ كنم؟ يعني اينكه پشيمون نمي شم از كارم؟ آخه من هنوز اونقدر ايمان قوي ندارم. از نظر من يكي چادر نپوشه خيلي بهتر از اينه كه چادر بپوشي بعد از يه مدتي درش بياري. 3- گاهي اوقات من نيش و كنايه هايي از ادم هاي متحجري بابت چادري نبودنم شنيده ام كه هنوز منو آزار ميده (من با وجود اينكه مانتويي هستم اصلا جلف نيستم؛ حتي خودشونم اين حرف رو مي زنن). دلم نميخاد چادري بودنم باعث بشه كه اونا فكر كنن كه حق با اونا بوده. راهنماییم کنید.


جواب :

خوشحاليم با فردي مذهبي هم صحبت هستيم كه در مواجهه با دغدغه هاي ذهني اش، اقدام به مشاوره خواهي مي كند. اين را بدانيد كه يكي از نشانه هاي افراد عاقل و پويا، كسب آگاهي در زمينه هاي مورد نياز است. به خاطر اين فهم زيبا به شما تبريك مي گوييم و اميدواريم راهنماي خوبي برايتان باشيم. *** پرسشگر گرامي؛ توجه به توضيحات زير، شما را در عبور از دغدغه هاي ذهني كه مطرح فرموديد، ياري خواهد كرد : 1. ترديدى نيست كه حجاب و پوشش زن يكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مى‏رود. زن با عنصر حجاب اسلامي، به تهذيب و تزكيه‎ نفس و ملكات نفساني پرداخته و قرب الهي را فراهم ساخته و زمينه‎ رشد معنوي مردان را در اثر حفظ نگاه تأمين مي‌كند؛ هم‎چنان كه خداوند سبحان خطاب به پيامبر مي‌فرمايد: «به مردان مؤمن بگو تا چشم‎هاي خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه اين بر پاكيزگي جسم و جان ايشان اصلح است» (سوره‎ نور، آيه30) ؛ هم‎چنين مي‌فرمايد : «به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو كه خويشتن را به چادرهاي خود فرو پوشند كه اين كار براي اين است كه آنها به عفت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نكشند؛ خداوند در حق خلق، آمرزنده و مهربان است». (سوره‎ احزاب، آيه59 ). حجاب، بهترين ارزش براى يك زن مسلمان بوده و چيزى است كه باعث خرسندى و خوشحالى خداى متعال، اولياى الهى و به ويژه حضرت زهرا سلام الله عليها مى باشد و پر واضح است كه براي يك زن متدين كسب رضايت آنان از هر چيز ديگر بهتر و شايسته تر است. 2. حجاب مناسب و قابل تاييد شرع برای بانوان با سه شاخص اصلي سنجيده مي شود كه عبارتند از : - پوشش دادن بدن. - پنهان كننده زینت ها و برآمدگي ها و مواضع تحريك زاي بدن. - نداشتن رنگ و ظاهر جلف و زننده. با توجه به اين شاخصه ها هر نوع پوششي، اعم از چادر و مانتو و ... مي تواند اين فاكتورها را در برداشته باشد و شايد در برخي افراد چادري، اين ملاك ها وجود نداشته باشد و در افراد با پوشش مانتو اين ملاك ها رعايت شود. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نيست، بلكه هر لباسى كه غير از وجه و كفين (صورت و دست‏ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحريك و جلب توجه نامحرم نگردد كافى است؛ حال شما مختاريد كه حجابي را براي خود برگزينيد كه اين اهداف را تامين كند؛ اما اين را نبايد فراموش كنيم كه حجاب با چادر، پوشش برتر بشمار مي آيد و اين پوشش در نگه داري و حفظ بدن، كارآمدي بيشتر نسبت به ساير پوشش ها دارد؛ بايد توجه داشت كه همان طور كه بقيه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند حجاب نيز داراى مراتب خوب، متوسط و عالي است و چادر، حجاب برتر بانوان محسوب مى ‏گردد. 3. نوع برخورد ديگران (تأييد يا تمسخر) معيار مناسبي براي ترك يك عمل و يا يك اعتقاد نيست . چرا كه در اين صورت ، شخصيت ، فكر ، انگيزه ، رفتار ما و ... فقط به خاطر ديگران مي شود و آنگونه مي شود كه ديگران مي خواهند ، پس جايگاه فكر و عقل و انديشه خودمان در كجاست؟ در اين صورت به خودمان چقدر بها داده ايم ؟ اعتقادي كه مبناي آن پذيرش يا طرد آن توسط ديگران باشد آيا ارزشي دارد؟ آيا اگر به دليل ترس از تمسخر و طرد شدن ، از عقايد اسلامی مان عقب نشيني كنيم ، باعث رضايت و آرامش ما مي شود؟ يقين نماييد ، در صورتيكه ما فقط به اين دليل از عقايد و ارزش هايمان عقب نشيني كنيم ، يا نشان از عقايد ضعيف ما و درك درست نداشتن از ارزشهاي اسلامي است و يا اينكه انساني هستيم وابسته به غير و بدون اعتماد به نفس؛ انساني كه هيچ استقلالي از خود ندارد و جايگاه ارزش در ذهن او ، فقط آن چيزي است كه محيط پيرامون او تعيين مي نمايد ، نه ارزش و باور حقيقي و واقعي. (پاسخ دغدغه شماره 1) 4. در نوشته تان پرسيديد : «اگر چادري بشوم مي توانم چادرم راحفظ كنم و از كارم پشيمان نمي شوم». در پاسخ بايد گفت اين بستگي به خود شما و نوع نگاه و تفکرتان نسبت به موضوع حجاب دارد. اگر واقعا به اين اعتقاد برسيد كه چادر بهترين پوشش براي يك زن مسلمان است و براي او مصونيت و آرامش در زندگي دنيايي و اخروي را به همراه خواهد آورد، آن را با هيچ چيز ديگري عوض نمي كنيد. رفتارهايي كه از ما صادر مي شود ناشي از باورها و اعتقاداتمان است. وقتي اين اعتقاد در شما شكل بگيرد، در رفتارتان نيز نمود پيدا خواهد كرد. اگر اقدام به كاري بكنيد و بعد پشيمان شويد نشان دهنده اين است كه به آن عمل اعتقاد كامل نداشته ايد كه در غير اين صورت رفتارتان ادامه پيدا مي كرد و پشيماني به آن راه نداشت. (پاسخ دغدغه شماره 2) 5. رفتار پسنديده اي را در نظر بگيريد كه ديگران انجام آن را به فردي گوشزد مي كردند و او آن را قبول نمي كرد ولي با گذر زمان به خوبي آن رفتار پي برد. حال آيا به خاطر جهل قبلي اش، دور رفتاري كه مي تواند باعث تعالي بيشتر او در زندگي شود را خط بكشد! تا مبادا جهلش آشكار شود و ديگران چيزي بگويند!. انسان ها در طول زندگي خويش اشتباهات فراواني را انجام مي دهند، و اين امري طبيعي است ولي مهم آن است كه وقتي به اشتباه خود واقف شديم و حق برايمان آشكار شد، سعي در رفع آن داشته باشيم و نه اصرار بر رفتارهاي نادرستمان. فردي كه حق (در هر زمينه اي) برايش آشكار شود و آن را با هر دليل و توجيهي ناديده بگيرد، راه ضلالت و گمراهي را در پيش خواهد گرفت و تنها كسي كه اين ميان متضرر خواهد شد خود شخص است. (پاسخ دغدغه شماره 3) ما در اينجا براي اينكه شما با فلسفه حجاب بيشتر آشنا شويد و پايه هاي اعتقادتان در اين زمينه محكم تر شود تا به تصميمي صحيح برسيد، مطالبي را تقديم مي كنيم كه اميدواريم به تقويت آگاهي درست در شما منجر شود و اين آگاهي در رفتارهايتان نمود پيدا كند. *** حجاب دو فلسفه اساسى دارد كه با يكديگر ارتباط تام دارند : 1) مصونيت زن در برابر طمع ‏ورزى ‏هاى هوس‏بازان. 2) پيشگيرى از تحريكات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه. حجاب با چنين نقش و كاركرد مهم و اساسى پيامى قاطع و كوبنده با خود دارد، و آن اين است كه در برابر همه مردان اجنبى و نامحرم نوعى هشدار و اعلام «دور باش!» مى‏ دهد. اكنون بايد ديد چه عواملى در رساندن اين پيام و اثرگذارى آن مؤثر است : - حدود و ميزان پوشش : بدون شك هر اندازه بدن زن پوشيده ‏تر باشد نقش نيرومندترى در دورسازى ديدگان نظاره‏ گر ايفا مى ‏كند. اگر نگاه‏ هاى آلوده را همچنان كه در روايات آمده است «تيرهاى زهرآلود شيطان» بدانيم، پوشش زن همانند قوسى است كه تير از آن كمانه مى ‏كند و منحرف مى‏ شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى ‏ماند. بر عكس هر اندازه بدن زن برهنه‏ تر باشد تيرهاى شيطانى را بيشتر متوجه خود ساخته و از آن آسيب خواهد ديد. از همين روست كه چادر را حجاب برتر شناخته‏ اند، زيرا با وجود شرايط ديگر، بيشترين پوشش و مطمئن‏ ترين مصونيت را فراچنگ مى‏ آورد. - كيفيت پوشش : ميزان ضخامت و حتى كيفيت دوخت لباس، خود بخش مهمى از حجاب را تشكيل مى‏ دهد. بدون شك لباس ‏هاى نازك و تنگ و بدن‏ نما و چسبان، فرودگاه پيكان مسموم شيطان و موجب خيره شدن چشم‏هاى هرزه و آلوده و به فساد كشاننده جامعه است. در مقابل لباس‏هاى غيربدن‏ نما، ديده ‏ها را از خود دور مى‏ سازد، و سلامت معنوى نفوس را تأمين مى‏كند. - رنگ‏ ها : ترديدى نيست كه برخى از رنگ‏ها ديده ‏ها را خيره مى ‏سازد، و پاره ‏اى ديگر نگاه ‏ها را از خود مى ‏راند و دور مى‏ سازد. اكنون سؤال مى ‏شود كداميك از اين دو براى تأمين حجاب واقعى و مصونيت معنوى جامعه و خيره نكردن چشم ‏ها و بر نيفروختن آتش شهوت مفيدتر است؟ مگر ما در جامعه‏ اى زندگى نمى‏ كنيم كه ميليونها جوان در اوج غريزه جنسى به سر مى ‏برند و در سخت ‏ترين شرايط جوانى از امكان ازدواج محرومند و كافى است با اندك جرقه‏ اى شعله‏ هاى غريزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتى ‏ها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسيله ممكن ـ حتى با گزينش رنگ مناسب لباس در جامعه ـ به سلامت دينى و روحى و روانى آنان كمك نكنيم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتن‏شان در دام مفاسد نشويم؟ در عين حال علماى دين، نسبت به خصوص رنگ ‏ها تأكيد چندانى نكرده، ولى بر اين مسأله پاى مى ‏فشارند كه لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشى از آن شود. ازاين ‏رو است كه در طول تاريخ، زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكى را براى حجاب برگزيدند و اين سنت حسنه مورد تقرير و پذيرش پيامبر(ص) و امامان(ع) قرار گرفت، زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشترى مى‏كردند، (ر.ك: حجاب در اديان الهى، محمدى آشنانى). - شيوه ‏هاى رفتارى : طرز صحبت و چگونگى راه رفتن و ... نيز بخشى از حجاب به معناى وسيع كلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشى را دارد كه پوشش زن دارد و عدم رعايت آن نيز برآيندى چون برهنگى در پى دارد. ازاين ‏رو قرآن مجيد يكى از صفات خوب زنان مؤمن را كه در رفتار دختران شعيب بيان مى‏ كند همان حيا و وقار است. با نگاهي به موارد بالا مشخص مي شود كه چادر، اهداف پوشش و حجاب را همانگونه كه دين دستور داده، به خوبي تأمين مي كند و از اين روست كه به عنوان حجاب برتر از آن ياد مي شود و توصيه به استفاده از آن مي گردد. *** بسياري از حكمت ‏ها و فلسفه ‏هاي حجاب هم امروزه روشن شده است كه به برخي از آن ها اشاره مي كنيم : الف) پوشش امري غريزي و فطري براي بشر است. كاوش هاي باستان شناسي نشان مي‏ دهد كه از دير زمان، بشر در حد امكان نسبت به مساله پوشش اهتمام ورزيده است و همه صاحبان اديان نيز آن را سرلوحه عمل قرار داده‏ اند. ب) مستور بودن زيبايي ها و جاذبه‏ هاي جنسي زن و مرد آنها را از معرض ديد و طمع ورزي شهوت پرستان هرزه محافظت مي ‏كند و امنيت و بهداشت رواني و جسمي آنان را تأمين مي‏ نمايد. ج) برهنگي، راهبر به سوي بي‏ بندوباري و لجام گسيختگي جنسي است كه عواقب شوم و زيانباري دارد، از جمله: - گسترش فساد و ناهنجاري‏هاي اجتماعي. - شيوع بيماري هايي چون ایدز، سفليس، سوزاك و ... . - سست شدن پيمان مقدس خانواده و گسترش آمار طلاق و بالا گرفتن عقده ‏هاي روحي در كودكان. - زياد شدن فرزندان نامشروع. اينها و ده ها مشكل اجتماعي ديگر عواقب شومي است كه جهان غرب را سخت برآشفته و ستاره تمدنش را به افول مي‏ كشاند تا آن جا كه حتي فرياد متفكرين ماترياليستي چون راسل را برآورده و جهان را سخت بر آنان تنگ كرده است؛ ولي مكتب گرانقدر اسلام در پرتو هدايت‏ هاي نوراني ‏اش همچون حجاب از اساس با اين جريان ويرانگر به مبارزه برخاسته و حجاب را دژي استوار براي صيانت فرد و جامعه از آسيب هاي بي شمار قرار داده است. از همين روست كه استعمارگران براي تخدير جوانان و در بند كشيدن آنان و گسترش اهداف ظالمانه خويش از بي حجابي و برهنگي به عنوان ابزاري قوي سود مي ‏جويند. در هر صورت موضوعاتي نظير : حفظ نظام اجتماعي، بقای نسل و خانواده، تامين سلامت فكري ، روحي و رواني افراد جامعه و فراهم نمودن بستري مناسب و محيطي سالم براي پرورش و تكامل مادي و معنوي انسان، و بالاخره پرهيز از عواقب شومي كه جوامع ديگر به دليل رعايت ننمودن اين قبيل محدوده ها گرفتار آن شده و يا در آن دست و پا مي زنند، نظام اسلامي را ملزم به اجراي اين حكم ارزشمند الهي مي دارد.

عکس مشاور
مشاور: حمید حبشی
کارشناس حوزه خانواده

email

کلید واژه ها:


#حجاب و عفاف