دختری که دارای تناقض اعتقادی است، چكار كند كه شخصيت ثابتي پیدا نماید؟


سؤال :

من يه دختر مذهبيم. ائمه رو دوست دارم وخيلي احساساتيم. عشق ميكنم با گريه واسه ائمه؛ اما نميدونم چرا دچار تناقض هستم يعني گاهي تو بعضي چيزا اصلا به اعتقاداتم توجه نمي كنم. ميدونم كار بديه كه دارم انجام ميدم وخدا ازدستم ناراحته ولي خودمو گول ميزنم و ميگم حالا اين يه باره. گاهي يه كارايي مي كنم كه بعدا خودم پشيمون ميشم. مثلا دوسه روز خيلي مقيدم و بعد يه روز خودمو ميزنم به كوچه علي چپ. نمازامو سبك مي شمارم وگاهي خيلي توجه ميكنم. به خصوص تو نماز صبح خیلی مشکل دارم و خيلي كسل بيدار ميشم وگاهي غر هم ميزنم. يه لحظه عاليم يه لحظه بد. خلاصه کلام به من بگید دختری که دارای تناقض اعتقادی است، چكار كند كه شخصيت ثابتي پیدا نماید؟


جواب :

پرسشگر گرامی؛ تعهد و احساس مسئوليت شما نسبت به مسائل ديني قابل تقدير است و اميدواريم كه بتوانيد در سايه اين تعهد، زندگي سعادتمندي را براي خود رقم بزنيد . در پاسخ به سوالی که مطرح نمودید گفتني است اگر شما با حقيقت دين به صورت سيستمي و فرمولي آشنا بشويد و سعي كنيد خودتان را با آن تطبيق دهيد، گمان مي كنيم همه اهداف و آرزوهاي تان محقق شود و شما در زندگي به عنوان يك فرد مومن، از احساس رضايت برخوردار شويد. اكثر كساني كه از نقايص خود شكوه دارند، با روح و حقيقت دين آنچنان كه بايد آشنا نيستند. دين توحيدي اسلام اكسيري است كه مي تواند مس وجود انسان را طلا كند. تمام انسان هاي بزرگ تاريخ همچون امام خميني (رض) در همين عرصه و با شناخت عميق و توحيدي دين توانستند ظرف وجود خودشان را آنچنان گسترده كنند كه تاريخ و جامعه جهاني را به حيرت وادارند. خوب دقت كنيد، انسان در چهار حوزه «انديشه»، «اخلاق»، «معنويت» و «جهاد و مبارزات اجتماعي» رشد مي كند و دين نيز آميزه اي از همين چند حوزه است كه بايد به صورت عملي وارد آن شد و ابعاد وجودي خود را در ساحت آن ساخت و به كمال رساند. *** بنابراين در چند عرصه لازم است فعاليت و برنامه ريزي كنيد : 1. شناخت و بصيرت؛ به تمامي شاخه هاي معارف بيدار كننده اي كه عمدتاً قرآن كريم در عرصه بيان حق و باطل و معصومين (عليهم السلام) در عرصه ولايت و مبارزات تاريخي خود با باطل و ترويج حق، عهده دار تبيين آن هستند. بنابراين شناخت و آگاهي سياسي و اجتماعي و ديني خودتان را هر چه مي توانيد گسترش دهيد و از منابع توحيدي و ولايي دين نيز استفاده كامل ببريد. 2. معنويت؛ يعني ايمان يقيني به خداوند و يگانگي او ، يگانه پرستي شامل انجام وظايف ديني در حد واجبات و ترك محرمات، عبادت عاشقانه خداوند در حد مستحبات و ترك مكروهات و ارتباط عاشقانه با ولايت و ائمه هدي و تبعيت از ايشان. اين حوزه همان عرفان و معنويت اسلام است كه متضمن رشد نهايي انسان است. 3. موضع گيري در مقابل باطل و ولايت شيطان و مشاركت در مبارزه و جهاد سياسي و فرهنگي و اجتماعي با هجوم هاي فراگير دشمنان دين و نظام ولايي اسلام و دفاع از حق و حقيقت، تحت ولايت اولياي الهي و در عصر غيبت تحت امر ولايت فقيه و رهبر عادل زمان. 4. خود سازي اخلاقي و اصلاح شخصيت در عرصه هاي فردي و روابط اخلاقي اجتماعي. اين چهار حوزه هر يك نقش بارز و مهمي در ساخت انسان مورد نظر اسلام دارد و بايد در كنار هم برنامه ريزي شوند. اگر شما در اين نوع خودسازي موفق عمل كنيد، آنگاه احساس خواهيد كرد كه هم دين را مي شناسيد و هم عمل مي كنيد و هم يك انسان مبارز و انقلابي خواهيد بود و هم در ايمان خود به ثبوت مي رسيد و هم به عنوان يك مسلمان آگاه و مؤثر در جامعه خود ظهور خواهيد كرد و همچنين به آرامش و نفس مطمئنه خواهيد رسيد و مورد رضايت خداوند و ائمه اطهار نيز مي باشيد. بهتر است سعي كنيد شناخت خودتان را اصلاح و تكميل كنيد. واقعيت اين است كه ريشه اصلي رفتارها، شناخت ها هستند. شناخت ها وقتي قوي مي شوند كه تبديل به باور شوند، باور يعني دانشي كه پيوند عميقي با رفتار دارد. رفتار مطابق با شناخت، آن شناخت را تقويت مي كند و باز تقويت شناخت، رفتار را و اين چرخه مثبت، ادامه دارد. بهتر است از رفتارهاي كوچكتر و محدودتر شروع كنيد، اما هرگز متوقف نشويد. سير بايد افزايشي باشد يعني رفتارهاي غلط بايد رو به كاهش باشد؛ مثلاً اگر هفته قبل 5 نماز قضا شده داشته ايد بايد اين هفته 3 تا شود. مي توانيد براي خودتان تنبيه و تشويق قراردهيد تا از اين مسير خارج نشويد. *** براي رسيدن به قرب الهي هم عمل به موارد زیر لازم است : - پرهيز از محرّمات و انجام همه واجبات بدون كمترين سهل‌انگاري. - انجام همه‌ كارها براى رضاى خدا و دوري از امورى كه لهو و لعب ناميده مى‏شود. - پيوسته خدا را ناظر خود ديدن، كه در اثر آن سالك كم‏كم اذعان و اعتراف مى‏نمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. - حاضر و ناظر ديدن خدا و مشاهده جمال الهى به طور اجمال. *** ضمناً خواهر محترم، بهتر است بدانید عوامل سلب توفيق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندي مي شود : الف) عوامل مادي كه برخي از اين عوامل شامل موارد ذيل مي باشد : 1. فقدان برنامه ريزي و نظم در زندگي از مهمترين عوامل مادي كه مانع از توفيق درك نماز صبح مي گردد، فقدان برنامه ريزي و نظم در زندگي مي باشد؛ مانند فقدان برنامه اي منظم براي خواب و يا ايجاد مشغله هاي پراكنده و فراتر از توانايي هاي خود كه نتيجه اي جز ايجاد خستگي مفرط ندارد . 2. پرخوري در شب علتي ديگر خواب طولاني و سنگين، پرخوري در شب مي باشد. حضرت عيسي (علي نبينا و آله و عليه السلام ) خطاب به بني اسرائيل فرمود: «اي بني اسرائيل ! خوردن خود را زياد نكنيد، زيرا هر كس بر خوردن خود بيفزايد، بر خوابيدن خود هم مي افزايد و هر كس كه بر خواب خود بيفزايد، از نماز كم مي گذارد (و در نتيجه) در زمره غافلان نوشته مي شود». 3. كسلي و تنبلي افراد 4. غرق شدن در مسائل مادي و دنيوي. حضرت عيسي (علي نبينا و آله عليه السلام ) نقش دنيا زدگي را در بي حوصلگي افراد نسبت به عبادات اينچنين ترسيم مي نمايد كه : «همچنان كه بيمار بر غذاى لذيذ نگاه مي كند و بدليل شدت درد لذّت آن را نمى‏چشد، همچنان فرد دنيادار نيز همراه با عشق به مال نه لذّتى از عبادت مى‏برد و نه شيرينى و حلاوتش را مى‏چشد». 5. خوردن غذاهاي نامناسب در شب برخي از غذاها بگونه اي مي باشند كه اعصاب و بدن را سست مي نمايند؛ لذا اگر شب ها از ماست ، دوغ ، كشك و مانند آن استفاده شود خواب بر انسان چيره شود؛ و يا خوردن غذاهاي چرب و سنگين موجب سنگيني خواب مي گردد و اين امور باعث مي شود انسان براي بيدار شدن از خواب دچار مشكل گردد . ب) عوامل معنوي كه برخي از اين عوامل شامل موارد ذيل مي باشد : 1. ضعف در خداشناسي يكي از مهمترين عوامل معنوي كه موجب مي شود تا انسان برای نماز صبح به سختي از خواب بيدار گردد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وي مي باشد . فرض كنيد با يكي از مسئولين كه حل مشكل تان در دست اوست قراري گذاشته ايد و يقين داريد كه وي در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آيا واقعاً شب به راحتي مي خوابيد و دير بر سر قرار حاضر شده و يا با كسلي با وي مواجه مي شويد! وضو گرفتن ، خواندن سوره هاي توحيد و معوذتين ، ذكر صلوات و تسبيحات اربعه و تسبيح حضرت زهرا ( سلام الله عليها ) ، آيه الكرسي ، بخصوص خواندن آيه آخر سوره ي كهف و نيز توسل به امام زمان (عج) براي محروم نماندن از فيض نماز اول وقت و ... از جمله اموري است كه خواب مؤمن را همراه با هدف و انگيزه مي كند و اين توجه و هدفمندي در بيداري صبح تأثيرگذار خواهد بود . اگر انسان واقعا نسبت به الطاف الهي كمترين معرفتي داشته باشد و بداند كه كسي كه قرار است به هنگام نماز با وي صحبت كند هماني است كه ما را از نيستي به دنيا آورده و تمامي نعمت هاي خود را نيز بر ما ارزاني داشته تا به نهايت كمال و درجات بالاي بهشتي دست پيدا كند؛ او همانيست كه اختيار كمي و زيادي روزي ما را دارد ؛ هماني است كه مرگ و زندگي ما در يد قدرت اوست و ... با اين حال آيا نسبت به نماز با بي حالي برخورد خواهيم كرد و يا آنكه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نمازی عاشقانه خواهيم پرداخت . 2. گناه اعمال و رفتاري كه انسان در طي روز انجام مي دهد نقش بسيار مهمي در توفيق انسان نسبت به عبادات دارد؛ يعني هر چه در طي روز كارهاي شايسته از انسان سر بزند، توفيقات انسان نيز براي اعمال خوب ديگر بيشتر فراهم مي شود و هر چه به گناه آلوده شود توفيق اعمال خوب از وي سلب مي گردد ؛ لذا بايد نسبت به اين مسأله بسيار حساس بود تا بواسطه گناه، درك لذت سحرخيزي را از دست نداد. بعضي از گناهان كه معمولاً دامنگير جوانان مي باشد از قرار ذيل اس که شایسته است از آن ها اجتناب کرد :. - ديدن صحنه هاي و تصاوير غير اخلاقي از طريق اينترنت ، ماهواره ، تلفن همراه و ... - چشم چراني - برقراري روابط نامشروع با جنس مخالف - استفاده از غذاهايي كه حلال یا پاک نيستند. - دروغ گفتن، تهمت زدن، غیبت کردن - استهزاء و تحقير ديگران - ايجاد مزاحمت و آزار دوستان و همكلاسي ها و... 3. ضعف اراده سحرخيزي، اراده و عزم مي خواهد. دوست داشتن تنها كافي نيست، بايد با تصميم جدي خوابيد. ضعف اراده از مهم ترين عوامل محروم ماندن از سحرخيزي مي باشد. بايد با اين ضعف و سستي اراده مبارزه كرد. امام علي (عليه السلام ) مي فرمايند: «ضادوا التواني بالعزم»؛ به وسيله عزم ، با سستي مبارزه كنيد. *** با توجه به آنچه گفته شد راهكارهاي حل اين مشكل در هفت محور قابل ارائه مي باشد : اول : فعاليت هاي روزانه - تنظيم برنامه اي منسجم و منظم جهت جلوگيري از خستگي مفرط. - انتقال فعاليت هاي شبانه به بعد از نماز صبح؛ چرا كه معمولا اينگونه فعاليت ها تا پاسي از شب به طول مي انجامد و باعث خواب ماندن از نماز صبح مي شود، اما با انتقال اين فعاليت ها به بعد از نماز صبح، علاوه بر از دست ندادن نماز ، بازدهي بيشتري نيز نسبت به فعاليت هاي خود كسب مي نمائيم. - از سيستم مراقبه، مشارطه، محاسبه استفاده كنيد، يعني با خود شرط نمائيد كه گناهي انجام ندهيد؛ سپس در طول روز مراقب اعمال خويش باشيد و شب هنگام محاسبه كنيد تا ببينيد تقوي را رعايت نموده ايد و در طول روز آيا گناهي مرتكب شده ايد و در صورتي كه تقوي را رعايت ننموده ايد، توبه نموده و با خود شرطي را بگذاريد تا ديگر مرتكب آن گناه نشويد . - تماشاى صحنه های و فيلم هاى آلوده به گناه و همين طور رفتن به محيط هاى نامناسب را ترك نمائيد . - از رابطه دوستانه و گفتگو با جنس مخالف، نگاه كردن به آنها و خنديدن در منظر نامحرم جدا خودداري كنيد. دوم : خوراك شبانه در خصوص خوراك شبانه نكات زير را رعايت فرمائيد : - شام را در ابتداي شب بخوريد زيرا هر چه وقت خوردن شام به اول شب نزديك تر بوده و با وقت خواب فاصله داشته باشد هم خواب راحت تري خواهيد داشت و هم براي نماز صبح با مشكل كمتري مواجه خواهيد شد . - بلافاصله قبل از خواب چيزي نخوريد؛ اگر در فاصله زماني كمتر از دو ساعت به خوابيدن، چيزي بخوريد و بعد به رختخواب برويد، بدن شما درگير هضم غذا خواهد بود و اين امر مي تواند در خواب شما اختلال ايجاد كند و يا اصلاً زمان به خواب رفتن تان را طولاني كند. - سعي كنيد زود بخوابيد، زيرا تحقيقات نشان داده است كه خواب يك سوم ابتداي شب كامل تر و با آرامش تر مي باشد و لذا خستگي را از تن انسان، بهتر خارج مي كند. - پر خوري نكنيد؛ بايد از افراط و تفريط در خوردن پرهيز شود. كم خوري غير از نخوردن يا بد خوردن است . ميزان كم خوري را رسول اكرم (صل الله و عليه و آله ) چنين مي فرمايند : «كُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِي وَ أَمْسِكْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِي»؛ در حالي كه اشتها داري، بخور و در حالي كه (هنوز) اشتها داري، از خوردن دست بكش. - غذاي مناسبي ميل نمائيد؛ كيفيت غذا جوري باشد كه اعصاب و بدن سست نشود. شب ها از ماست ، دوغ ، كشك و مانند آن استفاده نشود يا در كنار آن ها چند دانه خرما يا كشمش يا مويز و مانند آن تناول شود. هر كس بايد با توجه به مزاج خود، برنامه غذايي مناسبي براي خود داشته باشد. دقت كنيد چه غذاهايي قوت مي بخشد، چه غذاهايي سستي و نسبت به چه غذاهايي حساسيت داريد. مثلاً خرما براي بعضي مزاج ها سازگار نيست ، زيرا موجب جوش صورت و دمل مي شود. - از خوردن مال حرام پرهيز نمائيد *** نکته پایانی : يكي از مهمترين عوامل معنوي كه موجب مي شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختي از خواب بيدار گردد ، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وي مي باشد؛ مشكل ما اين است كه به علوم خود عمل نمي كنيم؛ همه ما مي دانيم نماز خوب است، اهميت نماز اول وقت را مي دانيم و همينطور ساير خوب و بدها را شنيده ايم، ولي در مقام عمل سستي مي كنيم. بهترين راه اين است كه به دانسته هاي خود عمل كنيم تا نور ايمان در ما تقويت شود؛ مدتي امتحان كنيد حتماً نتيجه مي گيريد. موفق باشید؛ باز هم با ما مکاتبه کنید.

عکس مشاور
مشاور: حمید حبشی
کارشناس حوزه خانواده

email

کلید واژه ها:


#راهنمايي و تاثير گذاري بر دانشجو