چرا دعاهای من مستجاب نمی شود؟


سؤال :

مگر خداوند نگفته است : «ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ». ولی چرا دعاهای من مستجاب نمی شود؟ به همین خاطر از خدا و ائمه، دلگیرم و دیگر به آنها اعتقادی ندارم. حتی چند وقت پیش برای فردی که وارد رابطه با نامحرم شده بود، دعا کردم که از آن گناه رها شود، ولی او هم رها نشد. شما بگویید چکار کنم؟ ناراحتم که دعاهایم مستجاب نمی شود.


جواب :

پرسشگر گرامی، توجه به نکات زیر، ان شاء الله پاسخگوی دغدغه هایتان خواهد بود : 1. دعا، گفتگو با خدا و خواندن اوست. دعا، يعني خوبي ها و كارها و اتفاقات نيك و حل مشکلات را از پروردگار خواستن و طلب كردن. برای استجابت دعا، هم باید موانع استجابت دعا را شناخت و آن ها را برطرف کرد و هم آداب دعا را به طور کامل رعایت نمود. در بسیاری از اوقات، افراد این موارد را رعایت نمی کنند و انتظار دارند دعاهایشان نیز مستجاب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید : موانع استجابت دعا و آداب دعا کردن 2. دعا به درگاه خداوند و توسل به ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام، امري بسيار پسنديده است و شایسته است در کارهایمان صورت بگيرد، اما بدانيد قرار نيست تمام دعاهايمان همانگونه كه خودمان مي خواهيم و در همين دنيا مستجاب شود؛ خيلي اوقات ما به كُنه و عاقبت كاري اشراف نداريم و با فهم محدود خود، درخواستي از خدا مي كنيم كه مستجاب شدن آن در آينده قطعاً به ضرر ما خواهد بود؛ در اين موارد، عدم استجابت دعا را نبايد به حساب اين بگذاريم كه خداوند به خواسته ما اهميتي نداده، بلكه بايد يقين داشته باشيم كه خداوند ما را بسيار دوست داشته و مصلحت ما را به طور کامل لحاظ كرده است، چرا كه او حكيم و عليم و سميع و بصير است. خداوند در سوره مباركه بقره آيه شريفه 216 مى ‏فرمايد : «... وَ عَسى اَن تُكرِهوا شَيئاً و هُوَ خَيرٌ لَكُم وَ عَسى اَن تُحِبّوا شَيئاً وَ هُوَ شَرٌ لََكُم وَاللهُ يَعلَمُ و اَنتُم لا تَعلَمون؛ چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد حال آن كه خير شما در آن است و يا چيزى را دوست داشته باشيد حال آنكه شر شما در آن است و خدا مى ‏داند و شما نمى ‏دانيد». يكي از دوستان مي گفت فردي را مي شناختم كه فرزند پسر مي خواست ولي چند فرزند دختر داشت و از خدا تقاضاي پسردار شدن مي كرد و در این موضوع بسیار مصر بود و به هر دعا و نماز و ذکری متوسل می شد تا به خواسته دلش برسد؛ و در نهايت خداوند به او پسري داد كه معلول بود و نمي توانست حركت كند! شما بگوييد كه اين بهتر بود يا پسر دار نشدن. خداوند خواسته های دل شما و مصلحت کارتان را مي داند؛ بهترين كار اين است كه شما تلاش های لازم را به خرج دهید و از خداوند، بخواهيد در زمينه ازدواج، تحصیل، کار و ... چيزي كه به مصلحت شماست را نصيبتان كند، نه چیزی را که خودتان می خواهید. افرادي هستند كه مي خواهند به هر قيمتي كه شده به خواسته های دلشان برسند، و خیلی اوقات پس از رسیدن به خواسته هایشان هزار بار آرزو می کنند کاش این ها را نمی خواستم! مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد، زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از من و شما مى ‏داند. 3. فكر مي كنيد پذيرفته شدن تمام خواسته ها و حاجات افراد در همين دنيا از سوي خداوند معقول است؟ ما به شما با دليل مي گوييم اين امر معقول و پذيرفتني نيست و با ساير سنت هاي قطعي الهي در عالم همخواني ندارد. مثلاً فرض كنيد اگر در شب قدر، مادري براي سلامتی و بازگشت فرزند رزمنده اش از ميدان جنگ دعا كند؛ از آن سو فرزندش نيز براي شهادت و شهيد شدن دعا كند. حال، تكليف چيست؟ آيا مي شود اين رزمنده هم شهيد بشود و هم نشود؟ البته اين يك مثال بسيار ساده و معمولي است. مثال هاي بسياري از اين دست مي توان زد. تازه مثال ها و موارد تنها صورت هاي ظاهري است كه براي ما قابل درك است. به علاوه اگر همه خواسته هاي انسان ها در دعاهایشان بر آورده شود، لازم مي آيد همه نظام دقيق عالم به واسطه دعاهاي گوناگون بندگان در شرائط خاص استجابت به هم بريزد و ساختار عالم و حوادث آن هر روز بسته به دعاهاي بندگان شكل جديدي به خود بگيرد كه اين امر معقول و منطقي نيست. معناي درست استجابت همان است كه از روايات استفاده مي‌شود كه به ما گفته شده : هيچ دعايي بي اثر نيست. هر دعايي در دنيا و آخرت تأثير مناسب خود را دارد. هر دعاي مقبولي يقيناً به استجابت مي‌رسد، اما گونه‌هاي استجابت آن مختلف است. امام سجاد عليه السلام مي‌فرمايند: «دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد : يا براي او ذخيره مي‌گردد، يا در دنيا برآورده مي‌شود، يا بلايي را كه مي‌خواست به او برسد، ‌از وي برمي‌گرداند» ( تحف العقول، ص 202). 4. به فرض اينكه شما براي پاك شدن فردي از گناه دعا كنيد، ولي او خودش نخواهد و به دليل جهل خود، غوطه ور شدن در گناه را بپسندد! اينجا ديگر شما نبايد بگوييد چرا دعاي من را خدا مستجاب نكرد! شما صاحب اراده و اختيار ديگران نيستيد و خدا هم با جبر و زور با آنها برخورد نمي كند. وقتي كسي خود نخواهد ، معجزه اي رخ نخواهد داد؛ اين است قانون دنيا. 5. خداوند به هر انساني عقل داده و پيامبران و امامان را نيز به عنوان راهنما فرستاده، تا زندگي در اين دنيا را با توسل به اين دو ابزار، همانگونه كه او دستور داده سپري كنند؛ بقيه كار ديگر با خود فرد است. البته خداوند برخي مواقع كه حكمتش اقتضا مي كند و به واسطه كارهاي خوب و دعاهايي كه انسان مي كند یا دیگران (خاصه پدر و مادر) در حقش می کنند، توفيقاتي را نصيبش مي نمايد كه طي مسير را براي او تسهيل مي كند، ولي قرار نيست هر جا كه ما با اراده و اختيار خود اشتباه یا گناه مي كنيم خدا وارد شود و جلوي آن را بگيرد! اگر اينگونه باشد كه ديگر آزمون هاي الهي و مسأله خیر و شر و گناه و ثواب و پاداش و مجازات، معنايي نخواهند داشت. آن فردی که وارد وادی گناه شده ، با اراده و اختیار خود مرتکب گناه شده است؛ اینکه دعای شما تاثیری بر ترگ گناه او نگذاشته، مقصر خود اوست، نه عدم تاثیر دعای شما. چون خداوند به جبر و زور، کسی را از گناه، منع نمی کند. که اگراینگونه باشد، همانگونه که گفتیم، خوب و بدی وجود نخواهد داشت و نظام آفرینش و امتحانات و ابتلائات الهی، بی معنا می شود. 6. بدانيد خداوند و در مرتبه پايين تر، معصومين هيچ نيازي به ما ندارند و اين ما هستيم كه سراسر وجودمان نيازمند و محتاج آن هاست. آن ها نور مطلقند و هر كسي به وسع خود مي تواند از آنها بهره بگيرد. اگر كسي از آن ها دور شود در تاريكي فرو مي رود و اگر به آن ها نزديك شود نوراني مي گردد. كار معصومين (به دستورخداوند) هدايت است و كار شيطان فريب. هر گاه خداي نكرده نسبت به خدا يا معصومين گمان بد برديد، قطعاً و بدون هيچ ترديدي وسوسه اي شيطاني به سراغتان آمده كه دين و دنيايتان را هدف قرار داده و بايد به آن بي توجه باشيد. 7. برخي افراد، تصور مي كنند همه خواسته هايشان را بايد حتماً با دعا و توکل و توسل، در همين دنيا به دست آورند! (بدون توجه به مصلحتي كه خود خبر ندارند و خداوند و معصومین (ع) خبر دارند)؛ در اين زمينه اولاً بايد گفت رسيدن به خواسته هاي دنيايي شرط اولش تلاش است و بعد دعا؛ ثانياً اگر با تلاش و دعا هم به خواسته اي نرسيديم، بايد بدانيم ما به وظيفه خود عمل كرده ايم و قطعاً حكمتي در كار بوده كه ما به آن چه مي خواستيم و پيش بيني كرده بوديم نرسيديم. ما انسان ها، بنده خداييم و وظيفه مان تلاش و عمل به دستورات او و راضي بودن به تقديراتي است كه براي ما رقم مي زند. دنيا، محل آزمودن بندگي ماست و هر كسي به نحوي آزمايش مي شود (يكي با فقر، يكي با ثروت، يكي با بيماري و ...)؛ اگر كسي بگويد «چون دعا و تلاش كردم و به خواسته ام نرسيدم، ديگر اعتقادي به خدا و اهل بيت ندارم و از آن ها دلگيرم»، معني اش اين است كه خدا و دين را تا جايي قبول دارد كه به خواسته ها و لذت هاي دنيايي اش برسد، در غير اينصورت خير. اين نگاه، نگاهي ديني نيست. ما مطمئنيم كه شما اينگونه نيستيد و بر اساس يك هيجان برخي جملات را نوشتيد؛ مطمئن باشيد آغوش خداوند و اين انوار پاك هميشه به روي انسان ها باز است و هيچ گاه آن ها را ترك يا طرد نمي كنند. موفق باشيد. باز هم با ما مكاتبه كنيد.

عکس مشاور
مشاور: حمید حبشی
کارشناس حوزه خانواده

email

کلید واژه ها:


#راهنمايي و تاثير گذاري بر دانشجو