نمی خواهم دختر باشم


سؤال :

من هميشه به پسرها حسرت مي خورم. اين موضوع خيلي منو ناراحت و افسرده ميكنه. اصلا از دختر بودن خودم بدم مياد. من چيكار كنم خيلي اذيت ميشم؟


جواب :

با سلام و سپاس از اينكه مركز ما را براي پاسخ و راهنمايي برگزيده ايد، خواهر عزيز قبل پاسخ به پرسش اصلي شما، از شما مي خواهم كه با دقت نگاهي به نوشته هاي زير بيندازيد! نقش تعيين كننده زن در بقاء و رشد جامعه بشري هميشه مورد توجّه مثبت و منفي انديشمندان، سياست مداران، مديران و رهبران جوامع بوده است. تاريخ، گوياي اين واقعيت است كه زن در كنار مرد در تمدّن بشري ـ مستقيم و غير مستقيم ـ نقش آفرين بوده است ولي از ديرزمان و با انگيزه هاي مختلف از حقوق الهي و انساني خود محروم گرديده است و اين نگرش منفي از دير باز در برخي از ملل، قبائل و خانواده ها نهادينه گشته و الگوي ثابت ذهني و رفتاري آنها شده بطوري كه فرزندان خود را نيز با اين الگوي ذهني پرورش داده اند و لذا دختران در اينگونه خانواده ها احساس درجه دو بودن و كمبود مي نمايند و به ناخودآگاه از دختر بودن خودشان ناراضي هستند. البته ناگفته پيداست كه اين نگرش حكايت از يك فقر فرهنگي و نگرش غير الهي و اسلامي مي كند. تاريخ، اين حقيقت را در سينه خود ثبت كرده است كه پيامبران و اولياي الهي هم در احقاق حقوق و هم در ايفاي نقش سالم و سازنده زنان، برترين جريان سازي و هدايت را داشته اند و چه مشخصه اي بالاتر از اين كه دلبندترين و محبوب ترين و دوست داشتني ترين شخص نزد پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) كه با عنوان رحمت عالميان شناخته مي‌شود، دختر گرامي ايشان حضرت زهرا (سلام الله عليها) بوده است!. در آموزه هاي اسلامي، علي رغم تفاوتهاي جنسيتي ميان جنس مذكّر و مؤنّث، و تفاوت وظايف كه از اين تفاوت جنسيتي برمي‌خيزد و با توجه به علم و حكمت خداوند شكل گرفته است، از جهت منزلت انساني تفاوتي نيست و آنچه ملاك سنجش است در يك نگاه كلّي «تقوا» است. قرآن كريم خطاب به مردان و زنان مي فرمايد: «اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره ها و قبيله ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولي گرامي ترين شما نزد خداوند، باتقواترين شماست. خداوند دانا و خبير است.» يعني معيار خوب و بد بودن، «قُرب» و «بُعد» الهي است و در اين باره هيچ فرقي ميان انسانها از نظر جنسيّت نيست. بي ترديد با آنكه بسياري از اوصاف، تكاليف و حتّي حقوقي كه در قرآن كريم براي اهل ايمان ذكر شده است ـ چه در حوزه عبادات، اقتصاد، اخلاق و غيره ـ مشترك ميان مردان و زنان مؤمن است و هر كسي كه در اين اوصاف و تكاليف از ديگري سبقت بگيرد، از پاداش الهي برخوردار و نزد خداوند محبوب تر خواهد بود. در برخي آيات نيز اوصاف، نشانه ها و تكاليفي آمده است كه مستقلاً براي زنان است. قرآن كريم كه قانون اساسي اسلام است، به احياء و اصلاح جايگاه زن در جامعه پرداخته است. و به حقيقت، تحوّلي مثبت و شگرف در تكريم شخصيت و حقوق زنان پديد آورده است و با دقّت در آيات قرآن روشن مي شود كه اين تحوّل و تكريم، همه در سير «نظام اجتماعي احسن» قابل تبيين و شكل گيري است. آغاز اين تحوّل و حركت شگرف اسلامي و انساني را مي‌توان در برخورد بسيار شديد پيامبر با نوع نگرش منفي و ذلت بار به زن يافت، نگرش غير انساني اي كه تبلور آن در پديده شوم زنده به گور كردن دختران قابل مشاهده بود. زنده به گور كردن دختران در دوران جاهليّت، عمق تحقير شخصيت زن را هويدا مي سازد و مبارزه اسلام با اين پديده شوم، اوج تكريم و تجلّي ارزشهاي والاي انساني زن را پديدار مي كند.در سيره امامان معصوم عليهم السلام نيز اگر كسي از داشتن فرزند دختر احساس ناخشنودي مي كرد، آن بزرگواران با آنان برخورد مي كردند و سعي داشتند تا رسوبات جاهلي را از ذهن آنان پاك كنند. در حديثي چنين نقل شده كه فردي از ياران امام جعفر صادق عليه السلام دختردار شد، حضرت نزد او رفت، ديد خشمگين است، فرمود: «اگر خداوند به تو وحي كند كه آيا مي خواهي چيزي را من براي تو انتخاب كنم يا تو براي خودت انتخاب مي كني؟ چه پاسخ مي دهي؟» آن مرد گفت: به خدا عرض مي كنم: آنچه را تو برايم بپسندي و انتخاب كني، مي پسندم. امام صادق عليه السلام فرمود: «اكنون خداوند فرزند دختر را براي تو انتخاب كرده است.» سپس فرمود: «آن عالم و وليّ خدا (خضر عليه السلام ) كه همراه موسي عليه السلام بود و آن پسر بچه را كشت، خداوند از قول او فرمود: ما آن پسر را كشتيم چراكه بيم آن بود پدر و مادرش را به طغيان و كفر وادارد، از اين رو خواستيم پروردگارشان به جاي او فرزندي پاك تر و با محبّت تر به آن پدر و مادر بدهد.» امام صادق عليه السلام در ادامه فرمود:«خداوند به آن دو، دختري عنايت كرد كه از او و نسل وي هفتاد پيامبر به دنيا آمدند.»گاه مي شد كه افرادي از امامان عليهم السلام براي داشتن فرزند پسر دعايي طلب مي كردند، امّا معصومان عليهم السلام دختر را براي آنان مي پسنديدند. به عنوان نمونه در حديثي آمده است: يحيي بن زكريا ـ از اصحاب امام هادي عليه السلام ـ نامه اي به آن حضرت نوشت و عرض كرد: همسرم باردار است، دعا كن خداوند پسري روزي ام گرداند! امام عليه السلام در پاسخ او نوشت: «چه بسا دختري كه از پسر بهتر است.»در تاريخ مي خوانيم كه گاه برخي از پيامبران، از خداوند درخواست فرزند دختر مي كردند تا از رأفت و دلسوزي او بهره مند شوند. به عنوان مثال حضرت ابراهيم عليه السلام از خداوند تقاضا كرد به وي دختري عنايت فرمايد تا بعد از مرگش براي او گريه كند. در سيره امام راحل و رهبري هم برخورد با نگرش جاهلانه غربي ها و متحجرانه برخي از خودي ها به زن به وضوح قابل مشاهده است و شما مي توانيد با مراجعه به صحيفه امام از آن مطلع گرديد. خواهر گرامي، اين مطلب درست است كه هم اكنون نيز بخاطر برخي از فقرهاي فرهنگي موجود در برخي از خانواده ها تفاوت وتبعيض بين دختر وپسر ملموس است، ولي در نظرداشته باشيد كه مكمل شخصيت و هستي مرد زن است و مكمل شخصيت و هستي زن مرد مي باشد، و مردها بدون زنها ناقص‌اند! و بدين جهت از قدرتي برابر و يا حتي بالاتر از مرد برخوردار هستند. اگر چه خداوند بنا بر مصالح عالي آفرينش قدرت فيزيكي را در وجود مرد نهاده است اما كليد تسخير آنرا با اعطاي نيروي مهر، محبت و عاطفه به زنان عطا كرده است. به طوري که در تواريخ آورده شده حتي قدرتمند ترين مردان نيز مسحور همسرشان بوده اند. البته بايد اين قدرت كه موهبتي است الهي را بشناسيد و در راه سعادت دنيوي و اخروي از آن بهره بگيريد. شما بخاطر يك اشتباه شناختي كه ريشه در نگرش خانواده شما به زن دارد دچار اين حالت شده ايد لذا براي رهايي از آن بايد به اصلاح اين اشتباه شناختي خود كه نگاه درجه دومي به زن است، بپردازيد. براي اين كار پرداختن به امور زير به شما پيشنهاد مي شود: 1- مطالعه كتابهايي در مورد زنان موفق و دانشمند كه هزاران مرد آرزوي رسيدن به جايگاه آنها را داشته اند. از جمله كتاب زنان مسلمان كه تاريخ مفصلي از زنان مسلمان از صدر اسلام تا زمان معاصر در آن آورده شده است. 2- مطالعه كتابهايي در مورد حقوق زن در اسلام، همانند كتاب استاد شهيد مرتضي مطهري، و كتاب زن در آينه جمال و جلال الهی كه توسط آيه الله جوادي آملي نوشته شده است. 3- ديدن فيلم هايي كه در مورد زنان تاثير گذرا در تاريخ ساخته شده. 4- ديدار و گفتگو با زنان موفق و مسلماني كه مبتلا به خطاي شناختي اي كه شما به آن مبتلا هستيد، نيستند و با باور قلبي به اهميت ويژه جايگاه خويش و مسئوليت زن بودن با نشاط و پويايي در زندگي پيش مي روند. نكته پاياني اينكه نوع نگرش برخي از غربي ها به زن كه مطالعات جديد فيمينيسم روانشناسي( نه فيمينيسم سياسي كه ابزاري برای سلطه است) را ناديده مي گيرند، همان نگرش جاهلانه و ابزاري به زن است اما در پوششي مدرن. در حالي كه مطالعات جديدشان كه همگرايي زيادي با نظرات اسلام پيرامون زن دارد، نگرش جاهلانه آنها را در مورد زن بشدت رد مي نمايد. موفق باشید. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم. نویسنده : غلامرضا مهرانفر

عکس مشاور
مشاور: حمید حبشی
کارشناس حوزه خانواده

email

کلید واژه ها:


#دغدغه نسبت به خصوصيات جسمي